هو العلیم

خلاصه ای از تاریخ امام علی علیه السلام(قسمت دوم)
اگر علی علیه السلام نبود؟
اگر علی علیه السلام نبود خلفاء ثلاث در حکم شرع درمانده بودند . در اینکه ابی بکر و عمر و عثمان و دیگران از اصحاب حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم در علم و حکم و بصیرت به حضرت امام علی علیه السلام رجوع می کردند از طریق عامه 33 حدیث و از خاصه 12 حدیث نقل شده است که همه خلفاء و اصحاب معاصر امام علی علسه السلام در احکام و قضاوت به آن حضرت مراجعه می کردند و یا به خطا رفته و آن حضرت آنها را آگاه می نمود و یا حتی با افراط و تفریط دین اسلام را در معرض خطر ها و بدگمانی ها و ... قرار می داند و ان حضرت به تنهائی تمامی آنها را برطرف می نمود که در برخی موارد مهاجمین به دین مبین اسلام شیفته آن حضرت شده و به دین اسلام و لایت او ایمان می آوردند .
علم و دانش حضرت امام علی علیه السلام
شیخ مفید در أمالی المفید، ص: 236 می گوید : أَخْبَرَنِی أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا زَیْدُ بْنُ الْحُسَیْنِ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ نَجِیحٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَنْدَلُ بْنُ وَالِقٍ التَّغْلِبِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ الْمَازِنِیُّ عَنْ أَبِی زَیْدٍ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ سَعِیدِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ الْمُسَیِّبِ قَالَ‏ سَمِعْتُ رَجُلًا یَسْأَلُ ابْنَ عَبَّاسٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ إِنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ صَلَّى الْقِبْلَتَیْنِ وَ بَایَعَ الْبَیْعَتَیْنِ وَ لَمْ یَعْبُدْ صَنَماً وَ لَا وَثَناً وَ لَمْ یُضْرَبْ عَلَى رَأْسِهِ بِزَلَمٍ وَ لَا قِدْحٍ وُلِدَ عَلَى الْفِطْرَةِ وَ لَمْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَیْنٍ- فَقَالَ الرَّجُلُ إِنِّی لَمْ أَسْأَلْکَ عَنْ هَذَا وَ إِنَّمَا سَأَلْتُکَ عَنْ حَمْلِهِ سَیْفَهُ عَلَى عَاتِقِهِ یَخْتَالُ بِهِ حَتَّى أَتَى الْبَصْرَةَ فَقَتَلَ بِهَا أَرْبَعِینَ أَلْفاً ثُمَّ سَارَ إِلَى الشَّامِ فَلَقِیَ حَوَاجِبَ الْعَرَبِ فَضَرَبَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ حَتَّى قَتَلَهُمْ ثُمَّ أَتَى النَّهْرَوَانَ وَ هُمْ مُسْلِمُونَ فَقَتَلَهُمْ عَنْ آخِرِهِمْ- فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ أَ عَلِیٌّ أَعْلَمُ عِنْدَکَ أَمْ أَنَا فَقَالَ لَوْ کَانَ عَلِیٌّ أَعْلَمَ عِنْدِی مِنْکَ لَمَا سَأَلْتُکَ قَالَ فَغَضِبَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ حَتَّى اشْتَدَّ غَضَبُهُ ثُمَّ قَالَ ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ عَلِیٌّ عَلَّمَنِی کَانَ عِلْمُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ فَعِلْمُ النَّبِیِّ ص مِنَ اللَّهِ وَ عِلْمُ عَلِیٍّ مِنَ النَّبِیِّ وَ عِلْمِی مِنْ عِلْمِ عَلِیٍّ وَ عِلْمِ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ کُلِّهِمْ فِی عِلْمِ عَلِیٍّ ع کَالْقَطْرَةِ الْوَاحِدَةِ فِی سَبْعَةِ أَبْحُر
سعید بن مسیّب گوید: شنیدم مردى از ابن عبّاس در باره علىّ بن ابى طالب (علیه السلام )پرسش کرد و او گفت: علىّ بن ابى طالب بر دو قبله (بیت المقدس و کعبه) نماز خواند، و در هر دو بیعت (بیعت قبل از هجرت و بیعت رضوان) شرکت‏ جست، و هرگز بتى نپرستید، و قمارى نباخت، او بر آئین پاک توحید بدنیا آمد، و باندازه چشم بهم زدنى شرک نیاورد. آن مرد گفت: سؤال من از اینها نبود، سؤال من از این است که او شمشیر بر دوش نهاده و با حالت تبختر و تکبّر به بصره وارد شد و چهل هزار نفر را در آنجا کشت ، سپس بسوى شام رفت و در برخورد با سران و بزرگان عرب چنان آنان را درهم کوفت تا همه را کشت، سپس بسوى نهروان روانه گردید و با اینکه آنان مسلمان بودند همه را تا آخرین نفر به قتل رساند.
ابن عبّاس گفت: على نزد تو داناتر است یا من؟ گفت: اگر على را از تو داناتر مى‏دانستم از تو پرسش نمى‏کردم! ابن عبّاس- رضى اللَّه عنه- به خشم آمده تا حدّى که خشمش شدّت گرفت و گفت: مادر به عزا على به من علم آموخته است، علم او از جانب رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) است، و رسول اللَّه (صل الله علیه و آله و سلم) را خداوند از بالاى عرش خود آموزش داده است، بنا بر این علم پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) از جانب خدا، و علم على از جانب پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) ، و علم من از جانب على است، و علم تمام یاران محمّد (صل الله علیه و آله و سلم) در برابر على (علیه السلام) همچون قطره‏اى است در برابر هفت دریا.
این کلمات قصار امام علی علیه السلام که هر یک جواهری گرانبها و دری پر قیمت است هر کلمه کوتاه مفتاح گنج های بی پایان علم و دانش است این کلمات است که بزبانهای مختلف ترجمه شده است و زینت بخش اطاق ها و سالن ها و موزه های دنیای بشریت گشته است این کلمات حکمت آمیز است که با درشت ترین خطوط طلائی نگاشته شده و سر مشق برجسته دانشگاههای اسلامی است .
در این جا باید منصفانه از مترجمان خوش ذوق در ترجه کلمات قصار و خطب و نامه های آن بزرگوار قدردانی نمود که با ترجمه های روان و سلیس خویش مجرای دستگیری های هدایتگر و نجات بخش مولا علی علیه السلام گردیده اند و بحق مولا علیه السلام کیمیاگر بی نظیر و بی بدیلی است که با ید اللهی اش هر کس را که خدا بخواهد حیات طیبه و زندگی دوباره و طهارت ملکوتی و بصیرت نورانی و ... می بخشد .
یا حق

۱۳۸۸/٦/٩ساعت ٦:۳٢ ‎ب.ظ توسط سید خلیل شاکری(شاکر)بازنویسی مطالب توسط سجاد علیپور نظرات ()