هو المدبر

کلیاتی از زندگینامه سیاسی امام علی علیه السلام

از آغاز حکومت تا شهادت حضرت امام علی علیه السلام

آخرین دوران زندگی آن امام همام دوران خلافت که قریب 5 سال به طول انجامید و در این دوره خلافت معنی حکومت و فرمانداری و سیاست و کشورداری و عدالت ، امانت ، تقوی ، کار و فعالیت را به جهانیان آموخت در این پنج سال مانند پسر عمش رسول رحمت و عطوفت صل الله علیه و آله و سلم از آغاز خلافت تا بسر حد شهادت در مواجهه خویش با دشمنان و منافقین مجالی نداشت بطوریکه ٠٠٠

 


هو المدبر

کلیاتی از زندگینامه سیاسی امام علی علیه السلام

از آغاز حکومت تا شهادت حضرت امام علی علیه السلام

آخرین دوران زندگی آن امام همام دوران خلافت که قریب 5 سال به طول انجامید و در این دوره خلافت معنی حکومت و فرمانداری و سیاست و کشورداری و عدالت ، امانت ، تقوی ، کار و فعالیت را به جهانیان آموخت در این پنج سال مانند پسر عمش رسول رحمت و عطوفت صل الله علیه و آله و سلم از آغاز خلافت تا بسر حد شهادت در مواجهه خویش با دشمنان و منافقین مجالی نداشت بطوریکه در طی این مدت کم 5 ساله خلافت خویش لشکر امیر المونین سه بار آرایش نظامی به خود گرفت و در پی مواجهه نظامی با ناکثینن و قاسطین و مارقین فرصت های بسیاری از امت گرفته شد و حاصل نبرد های مولا علی علیه السلام تجلی اسلام ملکوتی و حق محور بود و در مقابل حضرت در مواجهه خویش با سران نفاق و کینه و عداوت پرده از صورت رنگارنگ آنها بر داشتند ولی برخی از امت او را نشناختند و کینه برادران و پدران کشته شده خویش را بر سر آن مرد بینهایت ریخته و بالاخره آن حضرت را آماج حملات تبلیغی و تروریستی نموده بطوریکه مولای روسفیدان در سحرگاه 19 رمضان سال 40 هجری به ضرب شمشیر کینه و بد دلی و عداوت ابن ملجم خارجی بشدت زخمی شده و به مدت دو روز بر بستر خویش آماده حظور در بارگاه ذات باریتعالی گردیده و بالاخره در سحرگاه 21 سال 40 هجری رمضان همانند پرنده از قفس آزاد شده پر گشوده و همچون آهوی تیز چنگ بی قرار و بی تاب رهسپار منزل جانان گردیدند روانش شاد .

مطمئنا از مهمترین میراث حیات طیبه انسانی که در خانه خدا دیده بجهان گشود و در خانه خدا دیده از جهان فرو بست دانشگاهی است که بوجود آورده و هزار سال است در کنار مزارش همچنان بدون وقفه و با کمترین امکانت به تربیت فرهیخته گانی پرداخته است که هر کدام از ایشان آینه ای از تجلیات علوی وجود مبارک امیر الموحدین و امیر المومنین امام علی علیه السلام بوده است .

نکته مهم ؛ به نظر می رسد راهبرد های مولا علی علیه السلام در طول خلافت شان هنوز هم واکاوی و تحلیل جامعی نگردیده فلذا مولفین مجموعه وبلاگ های مبتکر بر خود وظیفه دانسته و ان شاء الله در سلسله مقالاتی که تهیه و تنظیم خواهد شد به تفصیل در این مورد بحث خواهند کرد .

خلافت چگونه بر مدار ولایت چرخید

تحلیل های متفاوت و گاها متناقضی از وضعیت پیش روی عثمان در زمان خلافت ناموفق اش حکایت شده ولی همگی مخبرین و محققین بر این نکته که خلافت عثمان زمینه ساز سلطنت امویان بوده تردیدی ندارند بطوریکه اگر به کابینه و معاونین عثمان نظری افکنده شود افرادی چون مروان بن حکم که سابقه تیره ای در طول حیات دین اسلام داشته از وزرای معتمد عثمان دیده می شود و در حلقه مشاوران عثمان معاویه بن ابی سفیان ، عمرو عاص بچشم می خورد که همگان می دانند که بوده و از کجا بوده و بدنبال چه بودند . لذا امیر المومنین امام علی علیه السلام در جهت تنویر افکار عامه امت اسلام و همچنین اتمام حجت با خلیفه وقت در مناسبت های مختلف او را از سرازیر شدن خشم مسلمین هشدار می دادند ولی با توجه به حلقه ی مسمومی که عثمان را احاطه کرده بود هیچگاه نتوانست روشنگری امام علی علیه السلام را ببیند و نجات یابد و بالاخره نارضایتی عمومی از عثمان چنان بالا گرفت که زمینه ترور او را فراهم نمود و نکته جالبی که در این میان بسیار تامل برانگیز است عدم حمایت جانی و فکری عثمان از جانب حلقه های مشاورین و معاونین اش بود

عثمان قبل از مرگش با مشاوره حلقه هلاکت خویش تصمیم گرفت تا برای امت اسلام بعد از خویش چاره اندیشی نموده و امت را از تشددت و تفرق جلوگیری کند و در نگاهی دقیق تر و واقع بینانه غرض مشاورین اموی عثمان حفظ قدرت به هر قیمت ممکن بود و عثمان برای تعیین خلیفه بعد از خود شورائی تشکیل داد که اعضاء آن عبارت بودند از : مروان بن حکم(مرد پشت پرده و همه کاره عثمان بطوریکه برخی بر این نکته پای فشرده اند که عثمان آلت دست مروان بود) ؛ عمرو عاص ؛ معاویه بن ابی سفیان ؛ عبد الله بن ابی سرح و عبد الله بن عاص (همگی اینها از حزب بنی امیه و مروان بودند که بالاتفاق از مخالفین و دشمنان درجه حضرت علی علیه السلام بودند) 

بالاخره بد گمانی عامه مسلمین از حزب تحجر و افراط و تفریط و فاسد از جمله عواملی بود که منجر شد تا مردم متحیر و سرگردان از نیرنگ بازی و سیاست بازی های آخرت باختگان ، بیت ولایت را بجویند و اقیانوس قائم ،کوه مطمئن و استوار ،امیر نیک رویان ، بانی عدالت الهی و نبوی را به اجبار بر مسند کرسی بنشانند ولی طولی نکشید که طلوع فجر عدالت چشمان بسیاری از ثروتمندان مدینه که برخی از ایشان از صحابه های رسول رحمت و عشق ناب الهی محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم بودند را بسیار آزرد و طولی نکشید زمزمه های مسموم برخی از خواص در گوشزد نمودن برخی نکات به انسان کامل در میان امت اسلامی طنین انداز شد .

آنها چه می خواستند ؟

خواص ، امت را مدیون مجاهدتها و رشادت های خویش در نبردها و غزوات نبوی می دانستند و خویش را محق برخورداری از امتیازات خاص می گفتند ولی بانی ولایت عدالت الهی کسی که باسابقه ترین جنگجویان صدر اسلام بود کسی که تمام وجود خویش را وقف اسلام نموده بود این را برنتابید چرا که برخلاف امر الهی و سنت نبوی بود ولی استدلال های شیر خدا بر ایشان سازگار نگشت زیرا که آنها به تعلق گرفتن امتیازات خاص در دوران خسارت بار خلفای سه گانه خو گرفته بودند ولی علی آن مرد بینهایت تمام قد در مقابل زیاده خواهی ها و خواسته های نامشروع انها ایستاد و بالاخره خواص دنیا زده و مقام و منزلت پرست برای سرنگونی حکومت عدالت نشستی در مکه برگزار نمودند و نتیجه این حرکات جنگی شد که باعث مرگ دو تن از خواص گردید و در این بین بسیاری از مسلمین بخاطر زیاده خواهی های چندین خواص بیهوده خونشان ریخته شد .

و براستی علی برای چه چیز بر کشته های آن خواص می گریست ....

کارشکنی های فزند هند جگرخوار و ترویج اسلام اموی و غفلت زدگی مردم شامات و گسترش تجاوزگری ها و چپاول های فرهنگی و نظامی و مالی حزب گوساله پرستان امت نبوی بحدی گسترش یافته بود که بانی ولایت حقیقت را مجبور نمود تا برای جراحی غده سرطانی که عقلانیت امت را نشانه گرفته بود عازم شامات گردد .

نبرد در صفین آغاز شد طولی نکشید که ضعف و زبونی قاسطین آشکار گردید و زمانی که به نقل از تاریخ مالک اشتر ده قدم تا فتح اردوگاه دشمن بیشتر فاصله نداشت علی او را فراخواند و مالک به امر والی گردن نهاد و برگشت صحنه عجیبی دید انسانهایی را دید که برای حفظ حریم قرآن اموی شمشیر هایشان را برای تهدید قران ناطق خداوند به سمت خیمه گاه او نشانه رفته بودند...

با پیشروی اسلام اموی و ضعف و زبونی برخی از خواص گروهی از مسلمین به سرکردگی ابلیس ملعون در جهت کنترل اوضاع تعریف هرمنوتیکی از دین نبوی را به اجرا گذاشتند . قوانین تند و افراطی ، خروج از دایره ولایت و بندگی خالصانه و تفسیر های هرمنوتیکی قران از ویژه گی های برجسته تدین آنها بود ، براحتی به قصد قرب الهی یاران علی را به قتل می رساندند تحجر و افراطی گری این گروه از مسلمین علی را وادار نمود که برای جراحی مرض مهلک جزام گونه ای که امت اسلام را تهدید می کرد عازم نبردی دیگر گردد و در این نبرد مارقین به سختی شکست خوردند و همگی شان به هلاکت رسیدند الا معدودی از آنها که بعد ها بریا قتل علی در کنار زادگاه علی هم قسم شدند و آن شقی در سحرگاه 19 رمضان با ضربت شمیر زهرآگین خویش کینه تمامی اشقیا را بر فرق مبارک مولای روسفیدان خالی نمود و ضربت زهرآگین بدبخت ترین انسانها مرد بینهایت را در 21 رمضان بسوی محبوب ازلی و معشوق حقیقی رهسپار نمود . روانش شاد

یا حق

 

۱۳۸۸/۱۱/۱٢ساعت ٩:٠٤ ‎ق.ظ توسط سید خلیل شاکری(شاکر)بازنویسی مطالب توسط سجاد علیپور نظرات ()